تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۱۰۴۶۱

دستاورد| گام رو به جلوی صنایع با محور‌های کامپوزیتی ساخت داخل

‌می‌متالز - یک شرکت دانش‌بنیان با تولید درایو شفت یا محور‌های کامپوزیتی، نیاز صنایع فولاد، پالایشگاه و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی را تامین کند.

به گزارش می‌متالز، مجید حیدری مدیرعامل شرکت فنی مهندسی پارسا کامپوزیت ایرانیان با اشاره به تولید درایو شفت یا محور‌های کامپوزیتی توسط فناوران این شرکت، عنوان کرد: تا سال‌های اخیر، درایوشفت‌ها یا گاردان‌ها وظیفه انتقال گشتاور نیرو را بر عهده دارند و در صنایع مختلفی از جمله صنایع فولاد، پالایشگاه و پتروشیمی، صنایع نیروگاهی کاربرد دارند و نمونه کامپوزیتی این محور‌ها در این شرکت طراحی و تجاری‌سازی شده است.

حیدری ادامه داد: محصول تولیدی این شرکت در کاربرد‌های ویژه مانند مانند خودرو‌های خاص، برج‌های خنک کننده، توربین‌ها و پمپ‌ها کاربرد‌های گسترده خود را پیدا کرده است.

این فعال فناور، با اشاره به مزایای استفاده از محور‌های کامپوزیتی عنوان کرد: سبکی، مقاومت در برابر خوردگی و ضریب انبساط دمایی نزدیک صفر، از ویژگی‌های برتر این نوع از درایو شفت‌ها نسبت به شفت‌های فلزی است.

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی پارسا کامپوزیت ایرانیان، با اشاره به این که کارایی درایو شفت‌ها در صنایع نیروگاهی حیاتی است، ادامه داد: در صورت از کار افتادن برج‌های خنک کن عملا کل تولید در صنایع مذکور دچار اختلال می‌شود. محصول تولیدی این شرکت، مشابه نمونه آمریکایی است که با تحریم‌ها، تامین آن دشوار شد، با توجه به تجربه‌ای که در روش رشته پیچی داشتیم و نیازی که در صنایع داخلی وجود داشت، در این راه قدم گذاشتیم

این فعال فناور، با اشاره به مزایای رقابتی این محصول نسبت به سایر نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی عنوان کرد: قطعات تولید شده توسط این شرکت دانش‌بنیان دقیق تر، دارای ارتعاش کمتر و عمر بیش‌تری هستند و تاکنون مورد خرابی گزارش نشده است.

حیدری، با اشاره به توانمندی در رفع نیاز داخلی با تولیدات این شرکت دانش‌بنیان گفت: سالیانه حدود ۵۰ دستگاه توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید و روانه صنعت می‌شود که قیمت حدودی هر محصول ۷۰۰۰ دلار است و بالغ بر ۳۵۰ هزار دلار صرفه‌جویی را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی پارسا کامپوزیت ایرانیان، استفاده از تولیدات داخلی را دارای مزیت‌هایی، چون سرعت بالای تولید در مقایسه با واردات، خدمات پس از فروش عدم نیاز به هزینه حمل و هزینه گمرک دانست و افزود: به واسطه تولیدات دانش‌بنیان برای ۲۰ نیروی انسانی اشتغال ایجاد شده است که ۱۰ نفر از آن‌ها در زمینه درایو شفت فعالیت می‌کنند.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

عناوین برگزیده